תחנת רכבת תוקם על כביש 6: כך זה יעבוד

החלופה לתוואי מסילת מנשה כ-45 ק"מ מבת חפר ועד שדה התעופה המתוכנן ברמת דוד אושרה | המסילה תאפשר לתושבי הצפון, בעיקר לחלקו המזרחי של הגליל, להגיע למרכז הארץ ישירות ללא מעבר בחיפה | במסגרת החלופה שנחברה, תוקם תחנת רכבת חדשה לעיר חריש

קובי ברקת | רכב ותחבורה 7.5.2024 | 16:54

כביש 6 | צילום: שלום בר-טל

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, דנה היום (שלישי) בחלופות למסילת מנשה, והחליטה לקדם חלופה אשר תשרת את העיר חריש וכן את יישובי הסביבה. 

אורכה של מסילת מנשה כ-45 ק"מ, והיא מיועדת לחבר בין המסילה המזרחית, המוקמת בימים אלו, למסילת העמק, נועדה להשלים את הרצף המסילתי ממרכז ומזרח המדינה וצפונה, בכדי ליצור שדרה מקבילה לשדרת החוף ובלתי תלויה בה. מסילת מנשה מסתיימת במסילת העמק באזור בו מתוכנן בעתיד גם שדה התעופה הבינלאומי הנוסף ברמת דוד. המסילה תאפשר לתושבי הצפון, בעיקר לחלקו המזרחי של הגליל, להגיע למרכז הארץ ישירות ללא מעבר בחיפה. 

בנוסף להסעת נוסעים, מתוכננת המסילה גם להובלה של מטענים, אשר יגיעו מהדרום באמצעות המסילה המזרחית לאזורי התעשיה ואל נמלי חיפה.

מסילת מנשה מחליפה את מסילת עירון אשר תוכננה להסתעף מצומת רמז לכיוון צפון-מזרח ולהתחבר למסילת העמק בקרבת תחנת הרכבת בעפולה. עם השנים התפשט הבינוי גם על תוואי המסילה וכיום אין אפשרות להעביר את המסילה בתוואי זה. 

באזור חריש הוצעו בעבר שתי חלופות שונות, אחת העוברת במינהור תחת העיר חריש, אך אינה מאפשרת תחנה בה, בשל העומק בה עוברת המסילה, והשנייה העוברת בקרבת אזור התעשיה ברקאי. בדיקה נוספת, לאור בקשת המועצה הארצית לתכנון ולבניה הביאה לחלופה נוספת, אשר מקובלת על רוב הצדדים - החלופה החדשה, כוללת תחנת נוסעים בסמוך לקניון בכניסה לעיר חריש ותוואי מסילה שיוצמד ברובו לכביש 6. תחנת הנוסעים תמוקם בצידו המערבי של כביש 6 והתוכנית המוצעת כוללת גם הקמת גשר הולכי רגל שיחלוף מעל כביש 6 ויחבר את משתמשי הרכבת בין חריש לתחנה.

החלופה החדשה, המכונה חלופה 4.1, זכתה לציון המשוקלל הגבוה ביותר מבין החלופות, על פי גורמי המקצוע שבחנו אותה בהיבטי תחבורה, הנדסה ותפעול והיבטים סטטוטוריים. היא מאפשרת נגישות גבוהה לתושבי חריש, ברקאי ומענית ולכל תושבי ואדי ערה. בהיבטים הסביבתיים התוואי החדש המוצע, מבטיח שמירה על שטחי יער ומסדרונות אקולוגיים. 

לאחר אישורה של החלופה, מועברת התוכנית להמשך עריכה של התסקיר, שלאחריו תועבר התוכנית להערות והשגות הציבור. 

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח אמר: "לאחר עבודה מאומצת של מינהל התכנון בשיתוף נתיבי ישראל, אושרה היום החלופה הראויה שתיתן מענה הן לטובת משתמשי התחבורה הציבורית והן לשינוע של מטענים. החלופה תאפשר הקמת תחנת רכבת על כביש 6, שתשרת את העיר והאזור בו זמנית, תוך פיתוח מוטה תחבורה ציבורית".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום