בנייה מחדש של הבתים שנהרסו בעזה עשויה להימשך 80 שנה

דו"ח חדש של האו"ם שפורסם בסוף השבוע מגלה כי בנייה מחדש של כל הבתים שנהרסו בעזה עשויה להימשך 80 שנה. בגלל הצורך להחליף תשתיות ציבוריות, כולל בתי ספר ובתי חולים

יענקי פרבר | מדיני 4.5.2024 | 20:32

ההרס במעוזי הטרור בעזה | צילום: אבי גדלוביץ', בחדרי חרדים

בנייה מחדש של כל הבתים שנהרסו ברצועת עזה עשויה להימשך עד המאה הבאה, אם ​​קצב השיקום יהיה כמו שהיה לאחר המבצעים בעזה ב-2014 ו-2021, כך לפי דו"ח של האו"ם שפורסם בסוף השבוע.

בהתבסס על נתוני הלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה, דו"ח האו"ם קבע כי נכון ל-15 באפריל, נפגעו כ-370,000 בתים בעזה, 79,000 מהם נהרסו. אם הבתים ההרוסים הללו ייבנו מחדש באותו קצב כפי שהיו לאחר שתי המבצעים הקודמים - ממוצע של 992 בתים בשנה - זה ייקח 80 שנה, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

הדו"ח פירט את ההשפעה החברתית-כלכלית של המלחמה על האוכלוסייה הפלסטינית וקבע כי "רמת ההרס בעזה היא כזו שהסיוע הנדרש לבנייה מחדש יהיה בקנה מידה שלא נראה מאז 1948" כדי להחליף תשתיות ציבוריות, כולל בתי ספר ובתי חולים.

בדו"ח נאמר כי גם אם ישראל הייתה מאפשרת להכניס לעזה פי חמישה חומרי בנייה לאחר המלחמה הזו מאשר לאחר הלחימה ב-2021 - "התרחיש האופטימי ביותר" של הבנייה מחדש של כל הבתים ההרוסים תימשך עד 2040. הדו"ח התייחס לזמן שייקח לתקן את מאות אלפי הבתים שניזוקו אך לא נהרסו.

עלות הבנייה מחדש של עזה גדלה "באופן אקספוננציאלי" בכל יום שהלחימה נמשכת, אמר עבדאללה אל דרדרי, בכיר באו"ם.

אל דרדרי אמר כי לפני שניתן יהיה לבסס "איזושהי נורמליות לפלסטינים בעזה", יש לפנות לפי הערכות 40 מיליון טונות של פסולת בנין כדי לאפשר בניית מקלטים זמניים ובסופו של דבר בנייה מחדש של בתים.

הדו"ח גם מצא כי שיעור האבטלה של פלסטינים ברחבי הגדה המערבית, מזרח ירושלים ועזה עלה לכ-46%, לעומת כ-26% לאחר שישה חודשי מלחמה.

במהלך ששת החודשים הללו, שיעורי העוני בשטחים הפלסטיניים יותר מהכפילו את עצמם, ל-57.2%, לעומת 26.7% לפני המלחמה. המשמעות היא ש-1.67 מיליון פלסטינים תחת הקו העוני, נכתב בדו"ח.

השפעות המלחמה על פלסטינים בעזה ומחוצה לה "יורגשו במשך שנים", נכתב בדו"ח.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום