הרב ליאור: "לכנס את ועדת הרבנים שוב, או שכל רב יכול להציג מועמדותו"

פסיקה משמעותית לקראת הישורת האחרונה בהתמודדות על כס הרבנות הראשית. הרב דב ליאור, מבכירי רבני הציונות הדתית טורף את הקלפים לקראת הבחירות לרבנות הראשית וקובע: ההחלטות שקיבלה ועדת הרבנים של הציונות הדתית אינן בתוקף לאור הזמן שחלף והנסיבות שהשתנו | המשמעות: הרבנים הרב אליעזר איגרא, הרב מיכה הלוי והרב אברהם נחשון יוכלו להציג את מועמדותם

אביחי חבר | חדשות בארץ 1.5.2024 | 17:20

הרב דב ליאור | צילום: Gershon Elinson/Flash90

פסיקה דרמטית לקראת הבחירות לרבנות הראשית לישראל: הרב דב ליאור, מבכירי הרבנים בציונות הדתית ומי שכיהן כחבר נשיאות וועדת הרבנים לבחירת נציג הציונות הדתית לבחירות לרבנות הראשית, מתייחס בפסק הלכה לסוגיה וקובע כי ״במצב שנוצר, מן הראוי היה לכנס את הוועדה כדי לדון במצב שהשתנה מאז כונסה״. 

כוונתו של הרב ליאור היא לוועדת הרבנים בראשות הרב יעקב אריאל שהתכנסה לפני יותר משנה, כדי לבחור נציג שירוץ מטעם הציונות הדתית בבחירות למשרת הרב הראשי לישראל. הוועדה התכנסה כחודשיים לפני תאריך הבחירות המתוכנן, שנדחה בסופו של דבר לכשנה לאחר התכנסות הוועדה.

הרב ליאור מסביר במכתבו, כי המועמדים קיבלו על עצמם את ההתחייבות לוועדה שלא להתמודד על בסיס המצב המעשי שהיה בעת כינוס הוועדה ולכן מרגע שהבחירות נדחו וחלו שינויים בגוף הבוחר ובתנאים פוליטיים נוספים שהיו אמורים לסייע לבחירה - מותר לכל רב להציג את מועמדותו מפני שלא על דעת כן קיבלו על עצמם הרבנים את החלטת הוועדה.

הרב ליאור מוסיף וקובע במכתבו כי גם ביחס לבחירתם של חברי הוועדה, לא ניתן להסתמך על ההצבעה שהתקיימה לפני כשנה, בטרם דחיית הבחירות, שכן "יש לדון תמיד מה הייתה דעת החברים אז ומהי דעתם היום כשנשתנו התנאים", זאת על רקע החשש מפני פספוס ההזדמנות לבחור רב ראשי ציוני אל מול מועמד חרדי-אשכנזי שצפוי לרוץ מנגד, חשש שהלך והתגבר מאז בחירתו של הרב כהנא.

מכתבו של הרב ליאור יצא על רקע פנייתם של חברים בוועדה, רבנים מקומיים, ראשי ישיבות ודיינים, שביקשו לקבל פסיקה מהרב האם הבחירה עדיין בתוקף גם לאחר השינויים שחלו מאז.

משמעות פסק ההלכה היא, שהרב אליעזר איגרא, הרב מיכה הלוי והרב אברהם נחשון שהציגו את מועמדותם בפני הוועדה בשנה שעברה יוכלו כעת להתמודד במידה ויחשבו שהדבר יוכל להביא לבחירתו של רב ציוני דתי.

הדברים הינם בעלי משמעות מרחיקת לכת וטורפים את הקלפים בהתמודדות על כס הרבנות הראשית. במידה והוועדה לא תתכנס שוב, עשויים לעלות לישורת האחרונה של ההתמודדות שמות חדשים שיאפילו על מועמדים אחרים ואף לנצח בגוף הבוחר בסופו של תהליך.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום