הכשת הנחש כמעט הסתיימה באסון - פונתה במצב קשה

ציפורה שיחקה עם נכדה בחצר כשלפתע הכיש אותה נחש. היא פונתה במצב קשה אל בית החולים הדסה עין כרם. בזכות הזיהוי המהיר והטיפול המתאים חייה של ציפורה ניצלו

ישראל לפקוביץ | בריאות 19.4.2024 | 15:05

אילוסטרציה | צילום: יואל עברון

ציפורה מיוחס שיחקה עם נכדה בחצר כשלפתע הכיש אותה נחש. היא פונתה במצב קשה אל בית החולים הדסה עין כרם עם הפרעות בקצב הלב וירידה בלחץ דם. בזכות זיהוי מהיר ועבודת צוות של הצוותים הרפואיים והסיעודיים במחלקה לרפואה דחופה ציפורה קיבלה את הטיפול הרפואי המתאים וחייה ניצלו: "כבר חשבתי שלא אצא מזה אבל הרופאים כאן נלחמו והצילו את חיי. אני מודה להם על כך שאוכל להמשיך לחיות ולהיות סבתא מעורבת עם נכדיי האהובים".
 
רגעי האימה שאחזו בציפורה ובני משפחתה, כאשר הוכשה על ידי צפע בעת שהחזיקה בזרועותיה את הנכד בן השנתיים, היו מורטי עצבים.

האירוע המטלטל, במהלכו איבדה הכרה וסבלה מכאבים קשים, הסתיים בטוב הודות לתושייה הרבה שהתגלתה בחדר המיון בהדסה עין כרם וחייה של ציפורה ניצלו.

ציפורה מיוחס (65) ממושב בר גיורא הסמוך לירושלים, שמרה על נכדה כשלפתע, בזמן שיצאה לשחק עימו בחצר, היא נתקלה בנחש צפע. "יצאתי עם הנכד שלי לחצר כדי שיקפוץ בטרמפולינה וכנראה דרכתי על הנחש. הבנתי את זה כשפתאום ראיתי את הראש שלו מול הרגל שלי והוא הכיש אותי. זה קרה תוך שניות, בכלל לא היה זמן להגיב או לקפוץ אחורה", היא מספרת.

את נכדה הקטן ציפורה הספיקה להרים ובכך למנוע מהנחש להכיש גם אותו אבל הכאבים היו קשים מנשוא והיא הייתה זקוקה לטיפול רפואי דחוף. ״מייד הבנתי מה קרה, ושמרתי על הנכד שלי בידיים. בזמן הזה התחלתי להרגיש את מקום ההכשה, והתחילה תחושה לוחצת וכואבת ברגל, מהעקב בו הוכשתי ועד לירך. הרגשתי כאבים עזים ברגל שכבר התחילה להתנפח ולהאדים. התחילו לי קשיי נשימה והיה לי מאוד קשה לתפקד. אביחי חתני שהוא חובש קרבי זיהה ישר שמדובר בהכשה של נחש צפע ועדכן את צוות מד״א ואת הצוות הרפואי וזה נס גדול כי ידעו למה להערך״. 

ציפורה פונתה במהירות אל בית החולים הדסה עין כרם כשהיא במצב קשה. "זכורים לי כל מיני רגעים עד שהתעלפתי", היא מתארת, "ובהמשך התעוררתי ביחידה לטיפול נמרץ, שם זכיתי לדמויות מלאכיות שלא פסקו מלטפל בי בדאגה. הרגשתי שהאחות לודה מטפלת בי כאילו שהייתי אמא שלה".
 
ד"ר בהא זרו, רופא בכיר במחלקה לרפואה דחופה בהדסה עין כרם שטיפל בה מתאר: "ציפורה הגיעה אלינו במצב קשה כשהיא מבולבלת, נמצאת באי שקט, עם הפרעה בקצב הלב וירידה בלחץ דם. בבדיקה מהירה של הצוות הרפואי והסיעודי איתרנו את הבעיה והתחלנו בטיפול על פי הפרוטוקול המקובל". בזכות הזיהוי המהיר והטיפול המתאים של הצוות הרפואי במחלקה לרפואה דחופה בבית החולים הדסה עין כרם חייה של ציפורה ניצלו. "זמן קצר לאחר שהענקנו לציפורה את הטיפול הרפואי מצבה התייצב והיא יצאה מסכנת חיים". 

בימי האשפוז, כאשר הכאבים ברגל נמשכו, בחר ד"ר זרו, המשלב את מקצוע רפואה דחופה יחד עם רפואת כאב, בהליך ייחודי להפחתת הכאב. "טיפלנו ברגל בהזרקה ישירה של אילחוש כאב לעצב המשמעותי באיזור ההכשה, מה שסייע מאוד מיידית. אז נפסקו לגמרי הכאבים וראינו את ציפורה מחייכת ונינוחה".

ד"ר זארו מוסיף כי בעת אירוע של הכשת נחש יש להתפנות במהירות האפשרית לבית חולים על מנת לקבל טיפול מציל חיים: "בעת מקרה של הכשת נחש הדבר הראשון שיש לעשות הוא להתפנות לבית החולים. תוך כדי, מומלץ להרגיע את האדם שהוכש ובשום אופן לא לטלטל אותו, בכדי למנוע התפשטות מהירה יותר של הארס בגוף. כמובן, חשוב לומר שאין לנסות להוציא את הארס בעזרת הפה או להניח על האזור חוסם עורקים", הוא מדגיש.
 
לאחר מספר ימים של טיפול ביחידה לטיפול נמרץ, ציפורה הועברה להשגחה במחלקה הפנימית בבית החולים הדסה עין כרם, כשבכל הזמן הזה היא ממשיכה להודות לרופאים שהצילו את חייה. ״זכיתי לטיפול מקצועי בידיהם של הרופאים במחלקה לרפואה דחופה בבית החולים הדסה עין כרם, ואני מודה במיוחד לפרופ׳ קובי אסף, לד״ר ווסים מוג׳אהד ולד"ר בהא זרו, שטיפלו בי במקצועיות ובאנושיות. מבחינתנו ד״ר זרו הוא כבר בן משפחה. הגעתי לבית החולים במצב קשה והם הצילו את חיי".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום