הנגיד ואיש החסד: הרה"ח רבי יחיאל יום טוב קראוס ז"ל

הנגיד הרבני הרה"ח רבי יחיאל יום טוב קראוס ז"ל מחשובי חסידי צאנז הלך לעולמו בגיל 82 בבית החולים לאחר שחלה בתקופה האחרונה. תרם צדקה וחסד והכל בשקט ובהסתר

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 30.4.2024 | 14:11

הרב יום טוב קראוס ז"ל | צילום: משה גולדשטיין

ברוך דיין האמת: בבית החולים לניאדו בקרית צאנז בנתניה נפטר לבית עולמו הנגיד הרה"ח ר' יחיאל יום טוב קראוס ז"ל מבני ברק, לשעבר מלונדון, ומזקני וחשובי חסידי צאנז שתרם סכומים אגדיים לצדקה והכל בסתר. 

בתקופת הקורונה חלה קשות אך בדרך נס, לאחר שבועות שהיה מורדם ומונשם בבית החולים, הוא התעורר וחזר לאיתנו. לפני כמה שבועות אושפז במרכז הרפואי צאנז עקב מצבו הבריאותי שנחלש מיום ליום והבוקר השיב את נשמתו ליוצרו כשהוא בן 82 בפטירתו.

הרב יום טוב (יונט'ל) קראוס ז"ל נולד בהונגריה שם למד, היה צאצא הרה"ק רבי שמואל קרויס זצ"ל אב"ד וואגאש. הוא שרד את השואה בתור ילד באורח נס, יחד עם אחיו הגביר הלונדנאי ר' מתתי קראוס ז"ל עד למעברם ללונדון. 

ר' יו"ט התפלל בביהמ"ד מכנובקא בעלזא ברחוב 99 בשכונת סטמפורד היל בלונדון. לימים דבק באדמו"ר מצאנז בעל ה'שפע חיים' זי"ע ואף פתח בהוראותו ובמימונו את בית המדרש של חסידי צאנז בלונדון.

בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו האישה החשובה מרת רבקה רייזל קראוס ע"ה שנפטרה לפני מספר שנים. 

 

הרב יום טוב קראוס ז"ל בלימודו | צילום: משה גולדשטיין

הרב קראוס שנודע כתלמיד חכם עצום היה מקדיש כל יומו לתפילות ארוכות וללימוד תורה עם חברותות. היה נודע כגביר גדול בעל עסקים מסועפים בעולם, אך אף פעם לא ראוהו מתעסק בעסקים. תמיד היה עסוק בתפילות או בלימוד.

היה נחשב לאחד מאנשי העסקים הגדולים ביותר במגזר החרדי ולאחד הנדבנים השומרים על שקט תעשייתי מכוון. עד לפני 30 שנה התגורר בשכונת סטמפורד היל בלונדון שם עשה את מרבית הונו. 

כשעלה לארץ תחילה גר בירושלים ואח"כ בבני ברק. את הרב קראוס היה ניתן לראות בבית המדרש בעיר התורה בני ברק, כשהוא יושב מול עשרות ספרים פתוחים והוגה בתורה מבוקר עד ערב. היה מקורב מאוד לאדמו"ר מצאנז, שהיה מטיל עליו שליחויות שונות ומרבה לשוחח עימו ולשמוע את דעתו והבנתו. מעולם לא החסיר חג או שבתות מיוחדות בנתניה בצל האדמו"ר. על אף מעמדו הרם בעיני האדמו"ר ובעיני החסידים, ע"פ בקשתו מעולם לא התכבד בעליה או כיבוד אחר ומעולם לא ישב סביב הטיש אלא רק מהצד.

בלילות החנוכה, בהם מוסר האדמו"ר מצאנז שיעור כל לילה בסוגיא של כבתה במסכת שבת, היה מגיע כמעט מדי לילה מבני ברק להדלקת נרות החנוכה בצאנז. כתלמיד חכם מופלג ובקי במסכתות הש"ס ובראשונים, אהב להשתתף בשיעוריו של האדמו"ר מצאנז בסוגיות הש"ס ואף להשתעשע בלימוד מפעם לפעם עם רבו האדמו"ר מצאנז.

 

עם הרבי מצאנז | צילום: משה גולדשטיין

פרק מרכזי בחייו הקדיש ר' יום טוב לפתרון מצוקת הדיור החרדית ובעיקר זו המעיקה על קהילת צאנז. בחסידות צאנז קיימת יוזמה מבורכת לפיה כל חסיד צעיר שנישא ורוכש דירה למגורים בפרויקט בטבריה מקבל מענק נכבד לצד הלוואה ללא ריבית המשולמת על ידו בתשלומים נוחים בכל חודש ללא ריבית. את הכסף לקרן ההלוואות תרמו נגידי החסידות ובראשם ר' יונט'ל קראוס שראה בכך שליחות.

בחייו הקים מועדונית המיועדת לטיפול בילדים מיוחדים אותה החזיק והכל ללא פרסום. כמו כן הרים את תרומתו לבניית מחלקת טיפול נמרץ החדשה במרכז הרפואי צאנז ביה"ח לניאדו.

הרבה לחלק מליוני שקלים כל שנה למטרות צדקה, אבל הכל היה כרוך עם תנאי של סודיות מוחלטת. מלבד למוסדות החסידות של צאנז שם לא יכל להסתיר את תמיכותיו בהקמת מבני תפילה וטהרה, ובפרט בשנים האחרונות תמך כאמור בהקמת הקריה של צאנז בטבריה.

מדי שנה בחודש אלול היה מתנתק הרב קראוס ז"ל מכל עסקיו למשך חודשיים עד לאחר תום החגים והיה מקדיש עצמו בחודשי אלול ותשרי לרוחניות בלבד. בחודש התשובה היה שוהה במירון שם ניתן לראות אותו יושב עטור בטלית ותפילין כשהוא מתפלל ולומד על יד הציון של רשב"י כשהוא מנותק מטלפונים ומהעולם.

 

הרב יום טוב קראוס ז"ל | צילום: משה גולדשטיין

בחודש שבט תשפ"ב שיכל ל"ע את בנו הגדול הרב הגאון החסיד רבי אברהם משה קראוס זצ"ל מירושלים, שנפטר בדמי ימיו לאחר שנות סבל וייסורים והוא בן 56 בפטירתו.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך, של בנים ובנות, חתנים וצאצאים עמלי תורה. 

מסע הלוויה היום (שלישי, אסרו חג פסח) בשעה 15:3 מהרחבה של היכלי הכוללים בקרית צאנז נתניה. ובשעה 18:00 מביתו ברחוב הרב רוזובסקי 7 בבני ברק לעבר בית העלמין בבני ברק שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום